SYSTEM ZGŁASZANIA NIEPRAWIDŁOWOŚCI
Cel
Grupa HEINZ-GLAS w Polsce umożliwienia Sygnalistom dokonywanie Zgłoszeń dotyczących Naruszeń prawa w Kontekście związanym z pracą oraz zapewnienia im właściwą i skuteczną ochronę przeciw Działaniom odwetowym jakie mogłyby zostać podjęte w związku z dokonanym Zgłoszeniem dotyczącym Naruszenia prawa.
Regulacje dotyczące ochrony Sygnalistów stanowią część wdrożonego przez Grupie HEINZ-GLAS w Polsce wewnętrznego systemu zachowania zgodności, którego zadaniem jest prowadzenie działalności zgodnie z prawem, a także tworzenie bezpiecznego środowiska pracy.
Niniejszy wyciąg z Regulaminu zgłaszania naruszeń prawa oraz podejmowania działań następczych w spółkach grupy HEINZ-GLAS w Polsce (dalej: „Regulamin”) ma na celu poinformowanie o zasadach:
- dokonywania Zgłoszeń wewnętrznych rozumianych jako przekazanie informacji na temat naruszeń zgodnie z Ustawą o ochronie sygnalistów;
- funkcjonowania Platformy oraz zasady przyjmowania Zgłoszeń wewnętrznych.
Zastosowanie Regulaminu
Zasady przewidziane w Regulaminie mają zastosowanie do wszystkich pracowników, kadry kierowniczej i menedżerów Grupy HEINZ-GLAS w Polsce. Grupa umożliwia zgłoszenie Naruszenia prawa oraz Innego działania bezprawnego każdemu, ale w szczególności wszystkim pracownikom, współpracownikom, klientom, wykonawcom, dostawcom i innym stronom trzecim w celu zgłaszania faktycznych lub domniemanych nieprawidłowości.
Kim jest Sygnalista?
Sygnalista, z j. ang. Whistleblower, to osoba fizyczna, która zgłasza lub ujawnia publicznie informację o naruszeniu prawa uzyskaną w kontekście związanym z pracą, w tym:
1) pracownik;
2) pracownik tymczasowy;
3) osoba świadcząca pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej;
4) przedsiębiorca;
5) osoba wchodząca w skład organów statutowych oraz prokurenci spółek z Grupy HEINZ-GLAS w Polsce;
6) wspólnicy spółek z Grupy HEINZ-GLAS w Polsce;
7) stażysta, wolontariusz, praktykant;
8) osoba świadcząca pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy;
9) osoby, o których mowa powyżej, które dokonują Zgłoszenia w Kontekście związanym z pracą przed nawiązaniem stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy, usług lub pełnienia funkcji w spółkach z Grupy HEINZ-GLAS w Polsce, lub gdy taki stosunek już ustał.
Co można zgłaszać?
Można zgłaszać wszelkie faktyczne lub domniemane:
- „Naruszenia prawa", tj. działania lub zaniechania niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa dotyczące:
a) korupcji,
b) zamówień publicznych,
c) usług, produktów i rynków finansowych,
d) przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu,
e) bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami,
f) bezpieczeństwa transportu,
g) ochrony środowiska,
h) ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego,
i) bezpieczeństwa żywności i pasz,
j) zdrowia i dobrostanu zwierząt,
k) zdrowia publicznego,
l) ochrony konsumentów,
m) ochrony prywatności i danych osobowych,
n) bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych,
o) interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej,
p) rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publiczno-prawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych,
- a także działania lub zaniechania niezgodne z wszelkimi innymi wewnętrznymi politykami Grupy HEINZ-GLAS w Polsce;
2. "Inne działania bezprawne", tj. wszelkie inne zaistniałe w Grupie HEINZ-GLAS w Polsce naruszenia prawa w Kontekście związanym z pracą nieobjęte katalogiem zdefiniowanym pod pojęciem Naruszenia prawa oraz nieobjęte regulacjami wewnętrznymi i standardami etycznymi Grupy HEINZ-GLAS w Polsce. Do zgłoszeń dotyczących Innych działań bezprawnych nie stosuje się przepisów ustawy o ochronie sygnalistów.
Czego nie można zgłaszać?
Poniższe zastrzeżenia lub zgłoszenia nie stanowią Naruszeń prawa ani Innych działań bezprawnych w rozumieniu Regulaminu i nie mogą być zgłaszane za pośrednictwem Platformy umożliwiającej dokonywanie Zgłoszeń wewnętrznych:
- Skargi dotyczące stosunku pracy
- należy kierować do właściwego kierownika lub działu HR.
- Spory osobiste z pracownikami lub kierownikami
- należy kierować do właściwego kierownika lub działu HR.
- Reklamacje dotyczące zakupionych produktów HEINZ-GLAS
- należy kierować do właściwego działu obsługi klienta.
- Informacje, o których osoba dokonująca zgłoszenia wie, że są nieprawdziwe
- świadome zgłaszanie nieprawdziwych informacji może mieć konsekwencje dyscyplinarne, wynikające z prawa pracy lub prawa karnego.
Sposoby przekazywania Zgłoszeń wewnętrznych
Grupa HEINZ-GLAS w Polsce umożliwia dokonywanie Zgłoszeń wewnętrznych za pośrednictwem:
- Platformy znajdującej się pod adresem https://HEINZ-GLAS.integrityline.org, umożliwiającej dokonywanie Zgłoszeń wewnętrznych w sposób poufny oraz bezpieczny, a w razie potrzeby również anonimowy;
- na wniosek Sygnalisty – bezpośredniego spotkania zorganizowanego w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku od Sygnalisty lub Osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia.
Osoby upoważnione do przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych oraz do podejmowania Działań następczych
Osobą odpowiedzialną do odbioru Zgłoszeń wewnętrznych jest:
- Whistleblowing Coordinator (zasadniczo);
- Compliance Coordinator (w sprawach zgłoszeń dotyczących Whistleblowing Coordinator oraz w trakcie czasowej nieobecności Whistleblowing Coordinator).
Osobą odpowiedzialną za potwierdzenie przyjęcia Zgłoszenia wewnętrznego, prowadzenia korespondencji z Sygnalistą celem doprecyzowania informacji zawartych w Zgłoszeniu oraz podejmowania Działań następczych jest:
- Whistleblowing Coordinator (zasadniczo),
- Compliance Coordinator (w sprawach zgłoszeń dotyczących Whistleblowing Coordinator oraz w trakcie czasowej nieobecności Whistleblowing Coordinator).
Osoby te zostały powołane uchwałami zarządów spółek z Grupy HEINZ-GLAS i zostały zobowiązane do podejmowania, z zachowaniem należytej staranności, Działań następczych.
Gwarancja poufności oraz możliwość zachowania anonimowości
Grupa HEINZ-GLAS w Polsce zapewnia poufność tożsamości Sygnalisty oraz Osób, których zgłoszenie dotyczy, a także osoby trzeciej wskazanej w Zgłoszeniu, w szczególności poprzez:
- ochronę danych osobowych i informacji, których dotyczy Zgłoszenie przed dostępem osób nieupoważnionych,
- udzielenie dostępu do danych osobowych i informacji, których dotyczy Zgłoszenie jedynie osobom, które zostały do tego upoważnione na piśmie,
- zaangażowanie do rozpatrywania i weryfikacji Zgłoszeń osób, które gwarantują poszanowanie praw Sygnalistów oraz osób, dla których Regulamin ma zastosowanie;
- umożliwienie dokonywania Zgłoszeń anonimowo.
Zgłoszenia anonimowe rozpatrywane są w tym samym trybie co pozostałe Zgłoszenia wewnętrzne.
Wraz z dokonanym Zgłoszeniem wewnętrznym, każdorazowo Sygnalista otrzymuje numer identyfikacyjny Zgłoszenia i ustala hasło dostępu do skrytki pocztowej na Platformie. Poprzez zalogowanie na skrytkę pocztową na Platformie możliwe jest przekazanie więcej informacji na temat Zgłoszenia oraz na prowadzenie dalszej korespondencji w sposób poufny lub anonimowy.
Przyjmowanie Zgłoszeń i zakres zgłaszanych danych
W przypadku, gdy Zgłoszenie wewnętrzne dokonywane jest za pomocą Platformy, Sygnaliście – poprzez wiadomość na Platformie – przekazywana jest informacja o fakcie przyjęcia i zarejestrowania dokonanego Zgłoszenia w terminie 7 dni kalendarzowych od otrzymania Zgłoszenia.
W przypadku, gdy Zgłoszenie wewnętrzne dokonywane jest za pomocą bezpośredniego spotkania:
- osoba przyjmująca Zgłoszenie wewnętrzne uzyskuje od Sygnalisty niezbędne informacje umożliwiające rozpatrzenie Zgłoszenia. Przyjęcie i zarejestrowanie dokonanego Zgłoszenia wewnętrznego odnotowywane jest na Platformie niezwłocznie, lecz nie później niż w terminie 3 dni. Potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia następuje poprzez Platformę w terminie 7 dni kalendarzowych od otrzymania Zgłoszenia ustnie, poprzez wiadomość na Platformie, chyba że Sygnalista nie podał adresu do kontaktu;
- za zgodą Sygnalisty Zgłoszenie wewnetrzme dokumentowane jest w formie protokołu spotkania, który odtwarza dokładny przebieg tego spotkania. W przypadku sporządzenia protokołu Sygnalista ma dostęp do protokołu ze spotkania i może dokonać sprawdzenia, poprawienia i zatwierdzenia protokołu.
Zakres zgłaszanych danych
Sygnalista dokonujący Zgłoszenia wewnętrznego, celem zapewnienia możliwości rzetelnego i obiektywnego zbadania Zgłoszenia (zdarzenia), powinien uwzględnić w nim następujące informacje:
- Której spółki dotyczy Zgłoszenie? (wskazanie kraju i spółki z Grupy HEINZ-GLAS w Polsce);
- Wskazanie kategorii Zgłoszenia (Naruszenie prawa czy Inne działanie bezprawne);
- Informacje kontaktowe Sygnalisty (imię i nazwisko, numer telefonu lub adres e-mail; chyba, że dokonuje Zgłoszenia anonimowo);
- Opis zdarzenia (możliwie dokładny opis Naruszenia prawa ze wskazaniem istotnych faktów);
- Wskazanie nazwisk wszystkich osób uczestniczących w zdarzeniu;
- Czy kadra kierownicza wie o zdarzeniu? (tak lub nie);
- Kiedy miało miejsce to zdarzenie? (data lub okres);
- Gdzie miało miejsce to zdarzenie? (miejscowość, spółka, jednostki lub komórki organizacyjna, której dotyczy Naruszenie prawa lub Inne działanie bezprawne);
- Kiedy i w jaki sposób dowiedziałeś się o tym zdarzeniu? (ramy czasowe);
- Czy inne osoby wiedzą jeszcze o tym incydencie? Jeżeli tak, to kto?;
- Z jakim działem biznesowym Grupy Heinz-GLAS jest związane to nieprawidłowe postępowanie?;
- Czy osobiście jesteś uwikłany w to zdarzenie?
W przypadku nieposiadania pełnych informacji, o których mowa powyżej, Sygnalista powinien dokonać Zgłoszenia wewnętrznego w takim zakresie informacji, jakie posiada, w tym w szczególności podaćna czym opiera swoje podejrzenia.
Termin na przekazanie Sygnaliście Informacji zwrotnej
Dokładamy starań, aby udzielić Sygnaliście Informacji Zwrotnej możliwie szybko. W każdym przypadku, termin na przekazanie Sygnaliście Informacji zwrotnej nie przekracza 3 miesięcy od daty potwierdzenia przyjęcia Zgłoszenia wewnętrznego, a w przypadku braku potwierdzenia przyjęcia Zgłoszenia wewnętrznego - 3 miesięcy od upływu 7 dni od dnia dokonania Zgłoszenia wewnętrznego.
Działania naprawcze na skutek Zgłoszenia
Zarząd decyduje o dalszych działaniach naprawczych mających na celu usunięcie skutków Naruszenia prawa lub Innych działań bezprawnych będących przedmiotem Zgłoszenia i przeciwdziała podobnym naruszeniom w przyszłości. Działania naprawcze mogą polegać w szczególności na wyciągnięciu konsekwencji prawnych wobec osób winnych Naruszenia prawa (np. rozwiązanie umowy, zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa), jak też na zmianie obowiązujących w Grupie HEINZ-GLAS w Polsce wewnętrznych wytycznych czy regulaminów.
Ochrona Sygnalistów oraz zakaz Działań odwetowych
Grupa HEINZ-GLAS w Polsce podejmuje wszelkie działania zapewniające co najmniej ochronę przed działaniami o charakterze represyjnym, dyskryminacją lub innymi rodzajami niesprawiedliwego traktowania Sygnalisty.
Sygnalista podlega ochronie, o której mowa powyżej, pod warunkiem że posiadał uzasadnione podstawy pozwalające sądzić, że informacje będące przedmiotem Zgłoszenia są prawdziwe w momencie dokonywania Zgłoszenia i że informacja taka stanowi informację o Naruszeniu prawa.
Informacje na temat dokonywania zgłoszeń zewnętrznych
Wprowadzenie
Jeżeli naruszeniu prawa można skutecznie zaradzić w ramach struktury organizacyjnej HEINZ-GLAS w Polsce i nie zachodzi ryzyko działań odwetowych, Sygnalista w pierwszej kolejności powinien rozważyć dokonanie zgłoszenia wewnętrznego.
- Zgłoszenia do Rzecznika Praw Obywatelskich (RPO)
Rzecznikowi Praw Obywatelskich powierzono zadania związane z przyjmowaniem zgłoszeń zewnętrznych, ich wstępną weryfikacją i skierowaniem do organu publicznego właściwego do podjęcia działań następczych
Sygnalista może dokonać zgłoszenia zewnętrznego do Rzecznika Praw Obywatelskich w formie pisemnej, ustnie lub przez formularz zgłoszeń:
Adres do korespondencji:
Zespół do spraw Sygnalistów Biura Rzecznika Praw Obywatelskich
ul. Puławska 99, 02-595 Warszawa
Infolinia przeznaczona do dokonywania ustnych zgłoszeń zewnętrznych:
(22) 20-98-499
Formularz zgłoszeń zewnętrznych:
https://sygnalisci.brpo.gov.pl/pl/formularz_zgloszenia
Tryb postępowania mający zastosowanie w przypadku zgłoszenia zewnętrznego w Biurze RPO określa Zarządzenie Nr 67/2024 Rzecznika Praw Obywatelskich w sprawie procedury zgłoszeń zewnętrznych sygnalistów w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich
Formularz wniosku o udzielenie porady: https://sygnalisci.brpo.gov.pl/pl/formularz_wniosek_porada
Dowiedz się więcej o zgłoszeniach zewnętrznych na stronie Zespołu ds. Sygnalistów
Aby zapobiec fałszywym zgłoszeniom ustawa o ochronie sygnalistów przewiduje możliwość nałożenia kar na osoby, które świadomie przekazują nieprawdziwe informacje o naruszeniach prawa. Za takie działania grozi grzywna, ograniczenie wolności lub kara więzienia do 2 lat (art. 57 ustawy). RPO ma obowiązek zawiadomić prokuraturę w przypadku celowo dokonanego zgłoszenia opartego o nieprawdziwe informacje.
2. Zgłoszenia do organów publicznych
Sygnalista może dokonać zgłoszenia do właściwego organu publicznego, w zależności od przedmiotu naruszenia.
Przykładowe organy:
- Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (ochrona konkurencji i konsumentów): informacje kontaktowe: https://uokik.gov.pl/kontakt
- Państwowa Inspekcja Pracy (prawo pracy), informacje kontaktowe https://www.gov.pl/web/pip/kontakt
- Urząd Komisji Nadzoru Finansowego (rynki finansowe), informacje kontaktowe https://www.knf.gov.pl/kontakt
- Główny Inspektor Ochrony Środowiska (ochrona środowiska), informacje kontaktowe https://www.gov.pl/web/gios/kontakt-dla-obywateli
- Centralne Biuro Śledcze Policji (przestępstwa), informacje kontaktowe: Informacja dotycząca procedury zgłoszeń zewnętrznych - Centralne Biuro Śledcze Policji
Szczegółowe informacje o sposobach dokonywania zgłoszeń znajdują się na stronach internetowych tych organów. Część organów wskazano również: https://bip.brpo.gov.pl/pl/content/zlozenie-wniosku-do-rzecznika-praw-obywatelskich.
3. Zgłoszenia do instytucji, organów lub jednostek organizacyjnych Unii Europejskiej
W przypadku naruszeń prawa UE, sygnalista może dokonać zgłoszenia do właściwych instytucji UE:
- Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF): https://ec.europa.eu/anti-fraud/olaf-and-you/report-fraud_pl
- Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich: https://www.ombudsman.europa.eu/pl/make-a-complaint
Europejski Inspektor Ochrony Danych: https://edps.europa.eu/data-protection/our-role-supervisor/complaints_en